Niitattu ratkaisu veneenrungossa on teoriassa hyvä idea kun tällöin ei tarvitse huomioida hitsaus-saumojen ainevahvuuksia jolloin sen laskennallinen -40% heikentymä tapahtuu hitsatuun saumaan. Suomeksi tämä tarkoittaa että hitsatun rungon ainevahvuuden kasvattamista 3mm vahvuiseksi jolloin sauma saadaan saman vahvuiseksi kuin niitattu 1,6mm "lentokone alumiini". Vahvuuden kasvaessa painokin nousee samaa kyytiä ja sitä myöten konetehoa tarvitaan lisää jne.
Teoriassa tämä niitattu ratkaisu on siis hyvä mutta käytännössä taasen ei tai pitäiskö sittenkin sanoa että uutena jees mutta pitkässä juoksussa ehdottomasti ei jos vierastaa ylimääräisiä askareita...HI!
Niitit kun tahtoo ajan saatossa löystyä ja sitä myöten niistä tulee vuotavia niittejä eli käytännössä ajatellen vuotava vene on tietty erittäin huono ominaisuus vetten päällä.
Poista vain vesi...;)
Isolla vaivalla veneestä saa taas elinkelpoisen kun viitsii purkaa koko veneen ja "kiristää" vuotavat niitit tai vaihtaa ne pulteiksi kuten mie joskus tein ja itse asiassa kahteen kertaan kun ekalla kerralla vaihdoin vain vuotavat niin rungon "jäykistyessä" ongelma kulkeutui toisaalle. Toisella kerralla vaihdoin kölilinjasta kaikki sivupaltteelle asti ja on muuten edelleen vuotamaton niittivene...:)
Sinttivintturit blogista löytyy nämä remonttijutut jos mielesi tekee lukea mutta esittelempä tähän uudenkin kollegan blogisivuston. Los Retardos Fishing Teamin poijat päätti perustaa oman blogin ja siellä onkin hyvää tarinaa vastaavasta projektista mitä mie oon läpi käynyt.
Hus hus sinne siis...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti